Velkommen til en ny skuespilchef

Morten Kirkskov er ny skuespilchef på Det Kgl. Teater. 

Hvis der fandtes bookmakere indenfor kulturlivet, havde Morten Kirkskov som skuespilchef ikke givet guld til spillerne idag. Det er hans navn, der har lydt oftest siden det i sensommeren blev offentliggjort, at Det Kgl. Teater skulle have ny skuespilchef. Og udfra de visioner teatrets chef Morten Hesseldahl løbende luftede omkring skuespillet, publikum og rækken ud, kom hans profil fra Aalborg Teater kun til at passe bedre. IMAG0747 Men man kan jo aldrig vide. Og Morten Kirkskov har trods alt kun været i Aalborg i tre år, så måske syntes han, det var for tidligt?

Det bedste, for de fleste

Heldigvis for Nationalscenen gjorde han ikke det. Istedet er det “en forpligtelse, jeg har lyst til at tage på mig”, som han sagde til pressemødet i dag.  Morten Hesseldahl fremhævede, Morten Kirkskovs meget sikre sans for kvalitet indenfor alle genrer af scenekunsten. Kirkskov selv pointerede, at Det Kgl. Teater skal stå for det bedste teater i landet, være lokomotiv: “Det bedste, lavet af de bedste, for de fleste” lyder det, der godt kan tegne til at blive hans nye motto. Godt tænkt er det, for det rummer Hesseldahl gentagne ambition om, at Det Kgl. skal stå for “det excellente”, og samtidig så låner Kirkskov diskret, men også med en vis drilsk frækhed teatrets tidligere,  mislykkede slogan om at være “mere for flere”. Der skete det stik modsatte – måske fordi “mere” er luftigt og uforpligtende, modsat “det bedste”, som til og med er lavet af “de bedste” også.

Ikke kun Superligaen, men Champions League

På pressemødet åbnede Morten Kirkskov første gang for, at det kongelige skuespil i fremtiden skal placere sig ikke bare nationalt og nordisk, men på europæisk plan.

Det er der ikke for alvor nogen, der har talt om tidligere. Men hvorfor ikke? Når nu dansk tv-drama og dermed en række danske skuespillere har kunnet få stor succes over hele verden, er det vel ikke umuligt, at teatret kan rykke også? Hvis altså der sker noget, som ikke sker lige i øjeblikket. Teatret skal nok især stramme op på den nye, danske dramatik.

Egentlig ville Emmet Feigenberg sikkert gerne gøre mere ud af den danske dramatik. På mange måder det, som Mick Gordon nu arbejder på at få i gang i Aarhus. Det havde også være logisk på Det Kgl., og Feigenberg har sine finest moments som netop instruktør af dansk dramatik af Erling Jepsen og Line Knutzon. Men der kom aldrig gang i det, ikke så det genlyd og flyttede noget. Morten Kirkskov luftede også en ambition om at styrke det danske drama idag.

Bliver det for meget?

Ny, dansk dramatik, musikdramatik, smalt teater, og mere for børnene også. Han vil gerne lave det hele. Så kan man vælge at sige, at risikoen er, alting let bliver til ingenting.

Men nu er det bare sådan, at Det Kgl. Teater sådan set er forpligtet til at lave det hele. De skal sådan set være “mere for flere” – deres problem har bare været, om de havde personen til at føre det ud i livet.

Med det repertoire, Morten Kirkskov har præsenteret i sine tre år på Aalborg Teater, tror vi på, at han er den person. Han har kunnet lave en god gammeldags farce, så den alligevel var moderne og munter og pludselig kunne høste fem stjerner i den ene anmeldelse efter den anden. Han har lavet skarpt klassikerteater, både i den tyske stil som publikum ikke just elskede og i en helt enkel, skarp og nærmest åbenbarende udgave som hans egen iscenesættelse af “Indenfor murene” i foråret. Han har præsenteret smal dramatik på teatrets lille scene, som Elfriede Jelinek og lige nu Dostrojevski. Uden det har virket som om han ikke vidste, hvad han ville eller hvor teatret skulle hen. Tværtimod stod repertoiret som alt det, et stort teater skal være for alle de mennesker, der både financierer det og uden hvem, teater ikke giver mening.

Ligesom Det Kgl. har også landsdelsscenerne forpligtelser på et særligt niveau i forhold til alle andre teatre.

“Jeg vil gerne lave teater, der kommunikerer og ikke lukker sig om sig selv”, sagde Morten Kirkskov på pressemødet torsdag eftermiddag. Det har han bevist, han kan i det nordjyske. Der er intet, der tyder på, han ikke skulle kunne gøre det samme med skuespillet på Kvæsthusbroen. Derfor er det så glædeligt og godt et valg, Det Kgl. Teater tog, da de valgte netop Morten Kirkskov som skuespilchef.

Skriv en kommentar