Unge der ikke vælger teatret fra

Man behøver ikke bæve for teatrets fremtid overfor et ungt publikum, når man først har hørt denne 6-årige Broadway tilskuer – og anmelder. 

I går diskuterede jeg lidt på Facebook med Martin Lyngbo fra Mungo Park om, hvorvidt anmelderne vover for lidt, når de giver 3 og 4 stjerner. Kunne de ikke engang imellem lade barometret slå mere ud og hade eller elske en forestilling lidt mere? Vise følelser. I dag er det så denne passionerede teatertilskuer, og meget unge, men sikre kritiker, jeg mødte i mit Facebook feed. 6-årige Iain Armitage er helt utrolig. Han har lagt amerikansk teater, YouTube og medierne ned med sine engagerede, gammelkloge formuleringer, og ikke mindst sin intense kærlighed til teatret og Broadway (som han så ja, er opvokset med gennem sin far).

images

Jeg er selvfølgelig lidt bekymret over, at han ikke virker helt så vild med “An American in Paris”, eftersom jeg lige har booket svinedyre billetter til den. Men jeg må trøste mig med, at andre kritikere, der må siges at være mere jævnaldrende med mig, har været mere positive overfor den – og 12 Tony nomineringer er det da også blevet til.

For høflige Iain  roser alt, men lytter man godt efter, kan man godt  høre forskel på, hvordan han har det med “Gigi”, som han har svært ved at sige noget om, i forhold til “Something Rotten”, som han elsker alt ved og synes er FANtastic og AMAZING. Som en ekstra krølle, så bemærkede min gode medforfatter og teaterredaktør, Jakob Steen Olsen, at knægten er som et spejl af, hvordan Berlingskes legendariske teateranmelder, Jens Kistrup må have set ud som barn. Han har jo fuldstændig ret!

Se videoen med Iain Armitages picks til Tony’er + hans anmeldelser af den forårssæson, der netop er startet for fuld kraft på Broadway her.

Skriv en kommentar